loading...
ﺑﻠﻮﭼﺴﺘﺎﻥ ﻣﻦ
بازدید : 159 شنبه 02 اردیبهشت 1391 نظرات (0)

شهرستان چابهار


شهرستان چابهار (نیز چاه‌بهار) یکی از شهرستانهای استان سیستان و بلوچستان است. مرکز این شهرستان، شهر چابهار است. جمعیت این شهرستان بر طبق سرشماری سال ۱۳۸۵، برابر با ۲۱۶٫۶۸۱ نفر بوده است. نام چابهار:چهار فصل آن بهار است.

تقسیمات کشوری

شهرستان چاه بهار با مساحت ۲۴۷۲۹ کیلومتر مربع، در جنوب شرقی استان سیستان و بلوچستان قرار گرفته و فاصله مرکز شهرستان تا مرکز استان ۶۹۱ کیلومتر است. این شهرستان دارای ۳ مرکز شهری و ۵ بخش، ۱۱ دهستان و ۵۹۲ آبادی دارای سکنه است.

شهر: چابهار

  • بخش دشتیاری
    • دهستان باهوکلات
    • دهستان سند میرثویان
    • دهستان نگور

شهر: نگور

مرکز دهستان دنسر می باشد.حمیدتباور6/10/90

عوارض طبیعی

سرچشمه رودخانه‌های منتهی به شهرستان چابهار تماماً بخشی از حوزه آبریز بزرگ دریای عمان را تشکیل می‌دهند. آن بخش از این حوزه آبریز که در این شهرستان واقع شده است را حوزه آبریز رودخانه‌های سرباز، کاجو، کهیر و راپیچ تشکیل می‌دهد که از ارتفاعات مکران سرچشمه می‌گیرند و از شمال به جنوب جریان دارند و در انتها به دریا می‌ریزند. از نظر هیدروژنولوژیکی محدوده شهرستان چابهار را هفت محدوده مطالعاتی تشکیل می‌دهد. در این شهرستان، در حال حاضر تقریباً تمام بهره برداری از منابع زیرزمینی صورت می‌گیرد ولی این منابع شدیداً وابسته به جریان‌های سطحی اند و به همین دلیل منابع حساس و آسیب پذیری هستند .

حوزه آبریز و شبکه رودخانه‌ها

آب این شهرستان ازطریق ۱۰۴۲ حلقه چاه ۱۳ رشته قنات ---رشته چشمه با میزان آبدهی۵/۹۵ میلیون متر مکعب و رودخانه‌های سرباز و با میزان آبدهی متوسط سالانه ۵۰۰ هزار میلیون متر مکعب تأمین می‌شود.

اقلیم

شهرستان چابهار دارای اقلیم بیابانی گرم و خشک می‌باشد. میانگین بارش سالانه در این شهرستان ۲/۱۱۴میلی متر و متوسط دمای آن در سال ۸۲ از۸/۴۰ + الی ۸/۹+ درجه سانتی گراد در تغییر است .

زبان و مذهب

مردم شهرستان چابهار به زبان بلوچی و فارسی بالهجه سیستانی و... ازهم متفاوت میشوند نیز در منطقه رایج است. در این شهرستان ۶۵/۹۹ درصد جمعیت آن را مسلمانان تشکیل می‌دهند {که۸۰درصدسنی یابلوچ و۲۰درصدشیعه یاسیستانیها وسایرفارسها و... هستند.

کشاورزی و منابع طبیعی

در سال زراعی ۸۳-۱۳۸۲ سطح زیر کشت محصولات زراعی و باغی شهرستان چابهاربالغ بر۹۹۸۷ هکتار است که۲/۶ درصد از سطح کشت زیر کشت استان را تشکیل می‌دهد. از این مقدار ۴۶ درصد به کشت باغات و۵۴ درصد به زراعت‌های سالانه اختصاص دارد. محصولات عمده زراعی شهرستان سبزیجات، محصولات جالیزی و نباتات علوفه‌ای می‌باشد .طی همان سال، ۲ واحد صنعتی پرورش و نگهداری دام و طیور در سطح شهرستان فعال بوده است. همچنین میزان تولید شیر، گوشت قرمز، گوشت مرغ و عسل به ترتیب ۶، ۷/۵، ۳/۰و--- هزار تن بوده است.

صنعت و معدن

تعداد صنایع موجود شهرستان چابهار۷۶ واحد می‌باشد که تعداد – واحد آن در نقاط روستایی و تعداد – واحد بقیه در نقاط شهری مستقر می‌باشند. درسال ۱۳۸۲ تعداد ۲ کارگاه فعال مسئولیت استخراج معادن را به عهده داشته که عمده‌ترین معادن موجود در سطح این شهرستان عبارت‌اند از: سنگ لاشه ساختمانی. سهم شهرستان از کارگاه‌های معدنی فعال استان ۳/۱۳ درصد می‌باشد. نکته بسیار مهم این که: به تازگی بزرگ‌ترین و اولین شرکت تولید آبهای درمانی، انرژی زا در سطح آسیا در حال ساخت است این شرکت با نام QUEST INTRINSIC C.F.Zدر حال فعالیت میباشد.

بازدید : 157 شنبه 02 اردیبهشت 1391 نظرات (0)

چابَهار


چابَهار (چاه‌بهار، چهاربهار) یکی از شهرهای جنوب خاوری استان سیستان و بلوچستان ایران و تنها بندر اقیانوسی این کشور می‌باشد که در کرانهٔ دریای عمان و اقیانوس هند قرار دارد. لنگرگاه آن قابلیت پهلوگیری کشتی‌های اقیانوس‌پیما را دارد و از مناطق آزاد بازرگانی ایران است.

بندر چابهار به دلیل موقعیت راهبردی، که نزدیک‌ترین راه دسترسی کشورهای محصور در خشکی آسیای میانه (افغانستان، ترکمنستان، ازبکستان، تاجیکستان، قرقیزستان و قزاقستان) به آبهای آزاد است از اهمیت فراوانی برخوردار است و سازندگی و سرمایه‌گذاری فراوانی در آن صورت می‌گیرد؛ از جمله ساخت اسکله و افزایش گنجایش بارگیری کشتی‌های اقیانوس‌پیما (در خلیج چابهار) و ساخت راه‌آهن به سوی آسیای میانه و احداث فرودگاه بین‌المللی. این بندر یکی از مهمترین چهارراه‌های کریدور شمال-جنوب بازرگانی جهانی است.

چابهار علاوه بر موقعیت بازرگانی، دارای جاذبه‌های فراوان تاریخی و طبیعی است. آب و هوای این شهر و پیرامون آن همیشه بهاری و معتدل است و به همین دلیل چابهار (چهاربهار) نامیده می‌شود. چابهار مرکز شهرستان چابهار است که در منتهی‌الیه جنوب شرقی ایران در کنار آب‌های گرم اقیانوس هند قرار دارد.

موقعیت اقتصادی و بازرگانی

براساس پیش بینی محققان سازمان ملل در زمینه حمل و نقل بین‌المللی، حدود نیمی از حمل ونقل جهان میان خاور دور با سایر نقاط دنیا انجام می‌شود. از مجموع ۳ کریدور حمل ونقل جهانی که کارشناسان سازمان ملل برای این امر پیش بینی کرده‌اند، ۲ کریدور ازایران می‌گذرد و چابهار نقطه عبور جنوبی‌ترین کریدور شرقی–غربی جهان خواهد بود. این کریدور از «دروازه ابریشم» درچین آغاز می‌شود و قلب اقتصاد این کشور یعنی استان کانتون را تغذیه کرده و به سرزمین آسیای جنوب شرقی می‌پیوندد و پس از طی این مسیر وارد هندوستان شده و با پوشش مهم‌ترین شهرهای این ناحیه مانند کلکته، ناکپور، جایپور، حصیرآباد، کراچی و بن قاسم به چابهار می‌رسد.

بندر چابهار آسان‌ترین و راهبردی‌ترین راه دسترسی به آبهای آزاد برای ۶ کشور محاط در خشکی در آسیای میانه است.

بندر چابهار به دلیل موقعیت راهبردی، که نزدیک‌ترین راه دسترسی کشورهای محصور در خشکی آسیای میانه (افغانستان، ترکمنستان، ازبکستان، تاجیکستان، قرقیزستان و قزاقستان) به آبهای آزاد است از اهمیت فراوانی برخوردار است و سازندگی و سرمایه‌گذاری فراوانی در آن صورت می‌گیرد؛ از جمله ساخت اسکله و افزایش گنجایش بارگیری کشتی‌های اقیانوس‌پیماو ساخت راه‌آهن به سوی آسیای میانه و احداث فرودگاه بین‌المللی. این بندر یکی از مهمترین چهارراه‌های کریدور شمال-جنوب بازرگانی جهانی است.

منطقه آزاد چابهار با مساحت ۱۴ هزار هکتار در منتهی‌الیه جنوب شرقی ایران در ۲۵ درجه و ۲۰ دقیقه عرض شمالی و ۶۰ درجه و ۲۷ دقیقه طول شرقی در شرق خلیج چابهار و در کنار آبهای دریای عمان قرار دارد. این منطقه به‌وسیله شبکه حمل و نقل زمینی و هوایی از شمال به کشورهای آسیای میانه و افغانستان، از شرق به پاکستان و از جنوب به اقیانوس هند اتصال می‌یابد. دسترسی مستقیم به آبهای آزاد و قرارداشتن در خارج از خلیج فارس و همینطور عدم آسیب پذیری در مواقع بروز بحران، موقعیت استراتژیکی را برای ایجاد یک گذرگاه ارتباطی بین کشورهای آسیابی میانه و سایر کشورهای جهان فراهم آورده‌است. بنا بر نظر سازمان ملل، چابهار یکی از مهمترین راههای کریدور شرق-غرب و جنوبی‌ترین راه این کریدور است.

ادامه ی مطلب

بازدید : 129 شنبه 02 اردیبهشت 1391 نظرات (0)

قلعه بمپور


قلعه بمپور در بخش بمپور ودر یک کیلومتری شمال شهر بمپور قرار داردو بر روی یک تپه مصنوعی بلند ساخت شده‌است. مصالح بکار رفته در آن خشت وگل است این قلعه که معروفترین قلعه بلوچستان است زمانی بسیار طولانی مرکز حکومت کرمان وبلوچستان بوده‌است بناتحقیق باستان شناسان قدمت آن به دوره‌های ساسانی واشکانی بر می‌گردد

بازدید : 161 شنبه 02 اردیبهشت 1391 نظرات (0)

قلعه چهل دختر


قلعه چهل دختران در شمال شهر ایرانشهر و در منطقه چاه جمال واقع شده‌است که از موقعیت استراتژیک خوبی برخوردار است.و بعلت ارتفاع آن دید مناسبی بر تمام منطقه دارد.

که سرچشمهٔ بیشتر قنات‌های شهر در همین منطقه می‌باشد.

بازدید : 149 شنبه 02 اردیبهشت 1391 نظرات (0)

قلعه پیشین مربوط به دوره قاجار است و در شهرستان سرباز، شرق شهر پیشین واقع شده و این اثر در تاریخ ۷ آذر ۱۳۸۳ با شمارهٔ ثبت ۱۱۲۳۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

بازدید : 135 شنبه 02 اردیبهشت 1391 نظرات (0)

ایرانشهر


ایرانشهر یکی از شهرهای استان سیستان و بلوچستان ایران است. که نام قدیم آن پهره بود.

موقعیت جغرافیایی و ویژگیهای طبیعی

شهرستان ایرانشهر در ناحیه مرکزی بلوچستان با مساحتی بالغ بر ۳۰۲۰۰ کیلومتر مربع و با ارتفاع متوسط۵۹۱ متر از سطح دریا در فاصله ۳۴۵ کیلو متری مرکز استان سیستان و بلوچستان واقع و ۱۵ درصد وسعت استان را به خود اختصاص داده‌است.

این شهرستان از شمال به شهرستان‌های خاش, از شرق به سراوان, از جنوب به شهرستان‌های سرباز و نیکشهر و از غرب به استان کرمان و دشت جازموریان محدود است.

شامل ۴ بخش (مرکزی, بمپور, بزمان و دلگان) و شهرهای ایرنشهر, بزمان, گلمورتی و ۱۰ دهستان (حومه, بمپور شرقی بمپور غربی, دامن, ابتر, آب رئیس, بزمان, دگان, هودیان و جلگه چاه هاشم) می‌باشد.

از مهمترین ارتفاعات این شهرستان می‌توان به رشته کوههای بزمان با قله آتشفشانی نیمه فعال آن اشاره نمود که با ارتفاع ۳۴۹۷ متر از سطح دریا پس از کوه تفتان مرتفع ترین ناهمواری استان سیستان و بلوچستان محسوب می‌گردد. کوه خضر نیزاز مهمترین قله‌های رشته کوههای بزمان می‌باشد.

آب و هوای این شهرستان بواسطه وجود مناطق کوهستانی و مناطق پست شدیدا تحت تاثیر عوارض جغرافیایی و پستی و بلندی‌های متنوع آن می‌باشد ولی عموما دارای آب و هوای گرم و خشک و گاهی شرجی بوده که تحت تاثیر بادهای موسمی منطقه قرار دارد. متوسط درجه حرارت در تابستان ۴۵ درجه و حداقل دما در زمستان ۲ درجه سانتی‌گراد بالای صفر می‌باشد.

پیشینه تاریخی

نام اولیه و کهن ایرانشهر پره, پهره و معرب آن فهره می‌باشد که با توجه به متون مورخان (ایرانی و غیر ایرانی) باستان به این ناحیه گدروزیا یا بلوچستان جنوبی اطلاق می‌شده‌است. مورخان و جغرافی نویسان اسلامی نیز از این مکان با عنوان فهره و یا فهلفهره یا فهرج در ناحیه مکران یاد نموده‌اند نام کنونی ایرانشهر از قدیم الایام به عنوان یکی از کانونهای استقرار بشر تا کنون مطرح بوده‌است به گونه‌ای که در تمامی نقاط این شهرستان می‌توان شواهد متعددی از آثار سکونت بشر یافت نمودسایت‌های باستانی همچون بمپور, چاه حسینی, خوراب, اسپیدژ, سعید آباد, دامن و.... از این جمله‌اند ایرانشهر در دوره‌های تاریخی و اسلامی نیز از شکوه و رونق خاصی برخوردار بوده‌است به گونه‌ای که قلعه بمپور از دوران تاریخی (ساسا نیان) و شمار فراوانی قلعهاز دوره اسلامی همچون بمپور, ابتر, ناصری, دامن و... گواه بر این مداعا است. بمپور در دوره افشاریان تا قاجاریه بعنوان مرکز حکمرانی بلوچستان جنوبی (مکران) ایفای نقش می‌نموده‌است. به گونه‌ای که ایالت کرمان و مکران بلوچستان به مرکزیت بمپور توسط حاکمی واحد اداره می‌شده‌است. اما پس از دوره قاجار با مرکزیت یافتن ایرانشهر بعنوان مرکز شهرستان ایرانشهر و ساخت قلعه‌ای عظیم در ان بمپور به یکباره اقتدار نظامی و سیاسی و حکمرانی خود را از دست داده و مرکزیت و مقر حکومت بلوچستان از بمپور به ایرانشهر انتقال و از این پس شهر به سرعت رشد نموده و گسترش می‌یابد.

پیشینه پژوهش‌های باستان شناختی شهرستان ایرانشهر

شهرستان ایرانشهر بواسطه قرار گیری در شاه راه ارتباطی فرهنگ‌های بزرگ پیش از تاریخ منطقه، در بردارنده مجموعه‌ای از کهن ترین، با ارزش ترین و مهمترین سایت‌های باستانی و تاریخ می‌باشد.

با توجه به سابقه مطالعات باستان شناختی پژوهشگران و محققان داخلی و خارجی در اسپیدژ و چگرد مهمترین کانون‌های استقراری با فرهنگهای بمپور و جازموریان در منطقه شناسایی گردید که در نوع خود از نظر تنوع آثار و تکنیکهای فنی بکار رفته در هزاره‌های چهارم و سوم ق. م بی نظیر می‌باشد.

شعر و موسیقی محلی

موسیقی ایرانشهر طی سالیان دراز گرما بخش شادی و شور مردم این سامان بوده‌است سازه‌هایی مثل قیچک, رباب, بنجو, تمبورک, و دهلک و سازهای ضربی مانند تشت و کوزه که خاص منطقه‌است وسعتی در خور توجه به موسیقی این خطه داده‌است. دهل و سرنا از دیگر ساز‌های رایج بویژه در منطقه دلگان رونق افزای جشن و سرور می‌باشد. از انواع موسیقی در شهرستان می‌توان موسیقی‌های رزمی, مجلسی و عرفانی و حماسی را نام برد.

از استادان و هنرمندان بنام ایرانشهر می‌توان از استاد شیر محمد اسپندار نوازنده دونلی و غلامرسول دینار زهی خواننده و نوازنده موسیقی بلوچی و قادر بخش آبسالان شاعر معاصر نام برد.

بازیهای محلی

تنوع و تعدد بازی‌های سنتی در بلوچستان گسترده‌است برخی از این بازیها عبارتند از تلکی, هپت سنگ, هدکان رو, لکرشانکی, سرسره بازی و....

پوشاک

پوشش مردان و زنان بلوچ بسیار ساده و در عین حال زیبا و مناسب برای اقلیم بلوچستان می‌باشد. عموما پوشاک مردان بلوچ شامل یک پیراهن بلندو شلوار گشاد و بسیار پرچین به همراه دستار یا لنگی بردور سر می‌باشد. پوشاک زنان بلوچ نیز تقریبا مشابه پوشاک مردان است با این تفاوت که بخشهایی از سر آستین, سر پارچه و قسمت پیش و جلوی پیراهن را با قطعات پارچه با زیبا ترین نقش‌های بومی و محلی رنگارنگ سوزن دوزی شده و تزئین نموده اند, رنگ و نقش این تزئینات سوزن دوزی شده در مناطق مختلف بلوچستان اندکی با هم متفاوت می‌باشد.

جاذبه‌های گردشگری

صنایع دستی

سوزن دوزی، سفالگری، سکه دوزی، نقاشی و…


بازدید : 183 چهارشنبه 30 فروردین 1391 نظرات (7)

شهرستان زاهدان از توابع استان سیستان و بلوچستان است مرکز آن شهر زاهدان است. این شهرستان در جنوب شرقی کشور ایران قرار دارد. جمعیت این شهرستان درسال 1میلیون نفراست.شهر زاهدان مرکز این شهرستان است.

تقسیمات کشوری

  • شهرها: زاهدان، میرجاوه و نصرت‌آباد.

شهرها: زاهدان

شهر: میرجاوه

شهر: نصرت‌آباد

آب و هوا

شهرستان زاهدان دارای آب و هوای بیابانی گرم و خشک می‌باشد. میانگین بارش سالانه در این شهرستان ۷۲ میلیمتر و میانگین دمای آن در سال ۸۲ از۵/۴۲ الی ۶/۱۲- درجه سانتیگراد در تغییر است.

تقسیمات کشوری

شهرستان زاهدان با مساحت ۳۶۵۸۱ کیلومتر مربع درشمال استان سیستان و بلوچستان قرار گرفته و فاصله مرکز شهرستان تا مرکز استان ۰ کیلومتر است. این شهرستان دارای تعداد ۳ مرکز شهری و ۴ بخش – ۸ دهستان و ‌است. استان سیستان و بلوجستان از دو منطقه تشکیل شده‌است .منطقه سیستان در شمال و منطقه بلوچستان در مرکز و جنوب استان و به عنوان استان بلوچستان و سیستان نامیده می‌شد . وقسمت اول بلوچستان ایران شامل سراوان-خاش-زابلی-سیب وسوران-ایرانشهر ودلگان میاشد وقسمت دوم مکران شامل سرباز-نیکشهر-چابهار وکنارک میباشد.

زبان و مذهب

مردم شهرستان زاهدان به بلوچی و زبان زاهدانی تکلم می‌کنند.

بیشتر ساکنین این شهرستان مسلمان سنی ۸0 درصدو شیعه حدود۲0درصدهستند.وگروهی سیک هم درزاهدان زندگی میکنند .

کشاورزی و منابع طبیعی و دامپروری

در سال زراعی ۸۳-۱۳۸۲ سطح زیر کشت محصولات زراعی و باغی شهرستان زاهدان بالغ بر۱۸۳۳۲ هکتار است که۵/۱۱ درصد از سطح کشت زیر کشت استان را تشکیل می‌دهد. از این مقدار۴/۲۷ درصد به کشت باغات و۶/۷۲ درصد به زراعت‌های سالانه اختصاص دارد. محصولات عمده زراعی شهرستان غلات و نباتات علوفه‌ای می‌باشد.طی همان سال ۶۴ واحد صنعتی پرورش و نگهداری دام و طیور در سطح شهرستان فعال بوده‌است. همچنین میزان تولید شیر، گوشت قرمز، گوشت مرغ و عسل به ترتیب ۶/۱۹، ۷/۱، ۹/۰ و - هزار تن بوده‌است. لازم به ذکر است این شهرستان دارای ۵۹ واحد پرورش ماهی با تولید ۵/۸۸ تن می‌باشد.

صنعت و معدن

تعداد صنایع موجود شهرستان زاهدان ۳۰۳ واحد می‌باشد که تعداد – واحد آن در نقاط روستایی و تعداد – واحد بقیه در نقاط شهری مستقر می‌باشند. درسال ۱۳۸۲ تعداد ۵ کارگاه فعال مسئولیت استخراج معادن را به عهده داشته که عمده‌ترین معادن موجود در سطح این شهرستان عبارت‌اند از: گرانیت، لاشه تراورتنی، گل سفید، کرومیت، منگنز.

سهم شهرستان از کارگاه‌های معدنی فعال استان ۳/۳۳ درصد می‌باشد. میزان تولیدات اسمی سالانه گروه معدنی غیر فلزی – تن می‌باشد که – درصد تولیدات معدنی کل استان را به خود اختصاص داده‌است.

امکانات تفریحی

دانشگاه سیستان و بلوچستان

در این شهر امکانات تفریحی به‌گونه‌ای که تنها در این شهر دو سینما وجود دارد که یکی از آنها تعطیل و دیگری هم فیلم‌های کلوپی را می‌گذارد. براسان و هامون کناروگراناز پارک ملت باغ خانواده وپارک لاله از مکانهای تفریحی زاهدان است.

ورزش

این شهرستان از وجود سه استادیوم، سه میدان فوتبال، سه میدان والیبال، سه بسکتبال، ۱۷ سالن ورزشی و سه ورزشگاه بهرمند می‌باشد. سرانه فضای ورزشی به ازای هر هزار نفر (سر پوشیده) ۱۰۸ متر مربع و سرانه فضای ورزشی روباز ۲۵۷ متر مربع برای هزار نفر جمعیت است.

بازدید : 143 چهارشنبه 30 فروردین 1391 نظرات (0)
سراوان
Red pog.svg
سراوان
Iran location map.svg
‏۰۳″ ۲۰′ ۶۲°شرقی ‏۱۵″ ۲۷′ ۲۲°شمالی / ۶۲٫۳۳۴۱۷غرب ۲۲٫۴۵۴۱۷جنوب / -۶۲٫۳۳۴۱۷;-۲۲٫۴۵۴۱۷شرقی‌۶۲°۱۲′ شمالی‌۲۷°۱۳′ / °۶۲٫۲۰٫۰۳شرقی °۲۷٫۲۲٫۱۵شمالی / ۶۲٫۲۰٫۰۳;۲۷٫۲۲٫۱۵
اطلاعات کلی
کشور Flag of Iran.svg ایران
استان سیستان و بلوچستان
شهرستان سراوان
بخش مرکزی
نام(های) قدیمی شستون
مردم
جمعیت ۵۸٫۶۵۲
زبان‌ گفتاری زبان بلوچی و فارسی سیستانی و...
مذهب مسلمان
سنی : بیش از ۹۰ ٪
شیعه : کمتر از ۱۰ ٪
جغرافیای طبیعی
ارتفاع از سطح دریا ۱۱۶۵ متر
میانگین بارش سالانه ۱۰۷ میلی متر
وش یهته

تعداد صفحات : 18

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    در چه مورد فعالیت بیشتری انجام شود؟
    آیا از وبلاگ ما راضی هستید؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 143
  • کل نظرات : 134
  • افراد آنلاین : 4
  • تعداد اعضا : 32
  • آی پی امروز : 4
  • آی پی دیروز : 61
  • بازدید امروز : 7
  • باردید دیروز : 127
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 2
  • بازدید هفته : 7
  • بازدید ماه : 2,361
  • بازدید سال : 17,512
  • بازدید کلی : 995,385